Intake gesprek
Hiervoor word je uitgenodigd bij FINTREX op locatie, vaak kom je samen met enkele andere kandidaten. In dit gesprek met één van onze Business Consulenten wordt er gekeken of jij geschikt bent voor de betreffende vacature. Wanneer je voldoet aan het profiel, wordt er een tweede afspraak gemaakt bij de klant. Zij bepalen uiteindelijk of je bent aangenomen.
Hoe ziet een intake bij FINTREX eruit?
Tijdens de intake wordt er een korte voorstelronde georganiseerd, waarbij je de gelegenheid krijgt jouw motivatie voor de betreffende vacature uit te leggen. Na deze introductie zal de Business Consulent altijd vragen stellen aan de hand van je CV en arbeidsverleden. Het bespreken van onder andere je CV is voornamelijk om te zien of je voldoet aan de vacature eisen. De Business Consulent zal tijdens dit gesprek duidelijk de vacature inhoud bespreken en is zeer benieuwd naar jouw motivatie.
Een veelvoorkomend onderdeel tijdens het intakegesprek is het rollenspel. De inhoud van het rollenspel kan zeer verschillen. De rol die je dient aan te nemen tijdens het rollenspel kan rechtstreeks betrekking hebben op de functie waar je op solliciteert.
Voor enkele vacatures nemen we tijdens het intakegesprek een taaltest en/of reken test af. Indien van toepassing staat dit vaak in de vacature vermeld.
Op gesprek bij FINTREX
Meldt jezelf bij de receptie en geef aan dat je een afspraak hebt met één van de Business Consulenten van FINTREX. In de e-mail die je ontvangen hebt ter bevestiging van jouw afspraak zie je met welke consulent je een afspraak hebt.
Neem de onderstaande documenten mee wanneer je op gesprek komt:
- Kopie Paspoort / ID Kaart (indien je een ID kaart heb graag de voor- en achterkant kopiëren)
- Kopie Bankpas
- Agenda
Zonder een geldige identificatie en bankpas/giropas mogen wij je niet inschrijven. (Een rijbewijs is geen geldige identificatie)
Enkele tips voor een goede indruk
Bij een sollicitatie gesprek is het van uiterst belang dat je een goede indruk achterlaat. Wij hebben een lijst samengesteld met enkele punten waar je op kunt letten, om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
Wel doen:
- Kom op tijd
Neem ruim de tijd om te voorkomen dat je te laat bent: beter 10 minuten te vroeg dan 5 minuten te laat! Bovendien maakt haasten je onnodig zenuwachtig. Mocht je onverhoopt toch dreigen te laat te komen, bel dan bijtijds om je vertraging door te geven. - Kennismaking
Geef een stevige handdruk bij binnenkomst met een glimlach. - Tijdens het gesprek
Wees jezelf!! Doe je niet anders voor dan je bent. Benadruk je sterke kanten, wees positief over je zwakke punten en probeer probleemoplossend over te komen. - Zit ontspannen
Probeer zo gemakkelijk en ontspannen mogelijk te zitten, niet onderuit gezakt, maar ook niet op het puntje van je stoel. - Luister met interesse
Laat merken dat je geïnteresseerd bent in wat de ander zegt en luister goed naar de vragen en de opmerkingen over de organisatie en de baan, zodat je hier tijdens het gesprek op in kunt spelen. - Kijk elkaar in de ogen
Kijk je gesprekspartner recht in zijn ogen. Dit komt eerlijk, oprecht en serieus over. Indien je meerdere gesprekspartners hebt, probeer vooral iedereen te betrekken bij je antwoorden, ook degenen die er wat zwijgend bij zitten. Oogcontact is daar een uitstekend middel voor. - Beantwoord alle vragen
Beantwoord alle vragen op een duidelijke manier en maak de antwoorden niet te lang.
Vooral niet doen:
- Je eerste indruk
Kom niet veel te vroeg of veel te laat. Eet geen kauwgom. - Niet meteen gaan zitten
Wacht tot je een stoel wordt aangeboden. - Houding
Doe je armen niet over elkaar en stop je handen ook niet in je zakken. De beste houding is om je handen zo in elkaar te vouwen dat het lijkt dat je een tennisbal vasthoudt. Dit voorkomt dat je van zenuwen gaat tikken of trommelen. - Wees niet te nonchalant
Ga niet overmatig nonchalant doen als je zenuwachtig bent. Dit komt arrogant en ongeïnteresseerd over. Je zenuwen geven er juist blijk van dat je de baan graag wilt hebben. - Terugblik werkervaring
Wees niet te kritisch en negatief over voorgaande werkgevers. Je eventuele nieuwe baas krijgt zo het idee dat je later ook zo over zijn bedrijf zal praten. - Wees niet te stil
Zwijg niet als je wordt opgehaald bij de receptie. Geef een positieve reactie op iets, bijvoorbeeld kunst aan de muur, het interieur of het gebouw. Dat breekt het ijs, maar laat ook zien dat je voor een positieve benadering kiest. - Let ook op andere werknemers
Negeer vooral de andere personeelsleden van de organisatie niet. Veel mensen vragen (terloops) advies aan hen over jou.